Dołącz do e-Izby
Polski / English

Standaryzacja

zdjecia_1.jpg

Polski Model Danych Podstawowych – Krajowa Grupy Roboczej GS1/ECR/GDSN w ramach współpracy z GS1

W dn. 25 listopada odbyło się spotkanie Grupy Roboczej GS1/ECR/GDSN.

Szczegółowe informacje na temat nowego wzorca danych podstawowych tzw. Polskiego Modelu Danych Osobowych.

Grupa Roboczej Unique ID – w ramach współpracy z GS1

30 czerwca br. weszły w życie nowe - uproszczone zasady nadawania numerów na jednostki handlowe. Aktualne standardy zarządzania numerami GTIN są wynikiem kilkumiesięcznej pracy globalnej grupy roboczej UniqueID, złożonej z przedstawicieli 25 firm z całego świata (m.in. PepsiCo, Nestle, L’OREAL, P&G, Unilever, Ebay, Google, Alibaba.com, TESCO, Walmart, Carrefour, MetroGroup), która opracowała wytyczne, mające znacznie ułatwić przydzielanie numerów na produkty oraz zarządzanie nimi w łańcuchu dostaw. Zamiast 46 reguł, które obowiązywały do tej pory, stworzono 10 podstawowych wytycznych, które wymagają nadania nowego numeru GTIN. Docelowo globalna grupa ma wypracować rozwiązanie, które umożliwi skuteczne identyfikowanie wariantów produktów i łatwe zarządzanie informacją o nich w Internecie.

e-Izba brała aktywny udział w pracach grupy zgłaszając swoje uwagi i spostrzeżenia podczas spotkań. 

Więcej znajdziesz na stronach: http://www.gs1pl.org/gs1-polska/grupy-robocze/grupa-unique-id

Produkty w Google Shopping obowiązkowo z numerem GTIN od 14 lutego 2017 r.

W przyszłym roku Polska dołączy do światowego projektu, uruchomionego przez Google, w którym firmy prezentujące swoje produkty oraz pliki produktowe w Google Shopping mają obowiązek znakowania numerem GTIN – Globalnym Numerem Jednostki Handlowej (ang. Global Trade Item Number), czyli unikatowym dla każdego produktu numerem kodu kreskowego. Od 14 lutego 2017 r. również polskie firmy, które mają zamiar wprowadzić swoje produkty do Google Shopping będą musiały obowiązkowo oznaczyć je numerem GTIN.

Więcej informacji na stronach Fundacji GS1 Polska: http://www.gs1pl.org/twoje-produkty-w-google-shopping-obowizkowo-z-numerem-gtin-od-14-lutego-2017-r

Nowy Standard GS1 SmartSearch – sposób na zwiększenie widoczności i sprzedaży produktów w Internecie

W handlu internetowym ogromnie ważne są zarówno wysoka pozycja w wyszukiwarce jak i dobry, szczegółowy opis produktu. To przekłada się na wyższą liczbę odwiedzających i potencjalnie wyższą sprzedaż. Można je uzyskać pomocy stosując nowy standard opisu produktu - GS1 SmartSearch.

Więcej na stronach Fundacji GS1 Polska: http://www.gs1pl.org/nowy-standard-gs1-smartsearch

Zarządzanie numerami GTIN

W handlu internetowym ogromnie ważne jest także zachowywanie standardu zarządzania Globalnymi Numerami Jednostek Handlowych (GTIN), które zostały stworzone w celu zapewnienia spójnej identyfikacji jednostek handlowych w otwartych łańcuchach dostaw. Podanie prawidłowego numeru GTIN sprzedawanego towaru w Internecie (karcie produktowej) wpływa zarówno na wysoką pozycję w wyszukiwarce jak dobry, szczegółowy opis produktu w zakresie jego atrybutów. To przekłada się na wyższą liczbę odwiedzających i potencjalnie wyższą sprzedaż.

Więcej na stronach Fundacji GS1 Polska: http://www.gs1.org/1/gtinrules/pl

Ogólnopolski standard dla e-etykiety

label_power_slajder.jpg

Budowanie elektronicznego katalogu danych o produkcie jest obecnie integralną częścią prowadzenia sprzedaży nie tylko w tradycyjnych sklepach ale także w sprzedaży elektronicznej. Etykieta i e-etykieta mają obecnie istotny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, bowiem bez tych danych niemożliwe jest poszukiwanie produktów oraz ich porównywanie.

Wychodząc naprzeciw tym problemom Fundacja GS1 oraz e-Izba już w 2014 r. rozpoczęły proces standaryzacyjny w tym zakresie. Celem podjętych działań jest zdefiniowanie listy atrybutów, które zdaniem e-biznesu stanowią podstawowe informacje o produkcie. Uzgodnienie oczekiwań branży e-commerce co do elektronicznej etykiety ułatwi producentom jej przygotowanie, a przez to, mamy nadzieję, zachęci ich do tworzenia e-etykiet i dostarczania ich odbiorcom takim jak agregatorom danych produktowych czy samym sklepom tradycyjnym i sklepom w internecie. W dobie wyzwań omnichanell zachowanie spójności tych informacji stało sie już podstawowym wymogiem. Patrząc z perspektywy zapisów prawa wręcz obowiązkiem każdego e-sprzedawcy.

Dlaczego badanie?

1. Etykieta i e-etykieta to integralna część opisu produktu w zakresie jego podstawowych i niezmiennych cech.

2. Ponad połowa internautów porównuje oferty w sieci.

3. Niewystarczające opisy produktów to dla 34% konsumentów powód o show-roomingu.

Grupa Robocza w zakresie jednolitych argumentów opisu produktów dla grupy produktów Odzież i obuwie

Zadaniem każdego e-sklepu jest takie opisanie produktu, aby każdy konsument mógł z łatwością dokonać wyboru. Jest to także obowiązek prawny, a zadanie to często nie jest łatwe. Producenci, dystrybutorzy i hurtownicy bardzo często pozostawiają e-sklep bez wsparcia w tym temacie. Powszechnym problemem jest także dostarczanie danych tworzonych według różnych szablonów, zarówno pod względem treści jak i sposobu ich przesyłania.

Jest także wielu producentów, którzy skarżą się, że e-sklepy oczekują różnych informacji opisujących produkty, co znacznie utrudnia przygotowywanie e-etykiet. Właśnie dlatego podjęliśmy inicjatywę standaryzacji opisów produktów. Dążymy do stworzenia standardu e-etykiety dla najważniejszych branż zakupowych na rynku. Jesteśmy przekonani, że pomoże to uporządkować i ujednolicić opisy najważniejszych i niezmiennych cech produktu na stronach e-sklepów. Dzięki temu wymiana informacji pomiędzy sklepami, a producentami będzie łatwiejsza, a zadowolenie konsumentów wzrośnie.

Więcej o projekcie:
1. GS1 - Grupa robocza odzież i obuwie
2. Powstaje ogólnopolski standard dla e-etykiety

Badanie: www.e-etykieta.pl